Artificiële intelligentie in plaats van artificiele onwetendheid

189

I-care uit Bergen is op nauwelijks twintig jaar tijd uitgegroeid tot een wereldleider in predictief onderhoud. Het Belgische bedrijf evolueert daarbij in de richting van een “data driven company” als bedrijfsmodel.


Onvoorzienbare gebeurtenissen voorspellen, hoe doe je dat? Met 99% AI en 1% menselijke inbreng. Dat is het recept van I-care, de Waalse specialist in predictief industrieel onderhoud. Het bedrijf neemt een uitspraak van Lord Kelvin (1824 - 1907) als uitgangspunt: “If you can’t measure it, you can’t manage it”! Data verzamelen, meten, analyseren en beheren zijn de kernactiviteiten. “We hebben wereldwijd meer dan 300.000 uitrustingen onder onze hoede”, aldus Arnaud Stievenart, medeoprichter van het bedrijf uit Bergen dat tot dé wereldleider op zijn domein wil uitgroeien.

“Je mag ons gerust ‘machinedokters” noemen! Want dat is precies wat we doen: een diagnose opstellen aan de hand van allerlei parameters en voorspellen wanneer er zich een probleem zou kunnen voordoen. Zo kunnen onze klanten op tijd ingrijpen. Dat is essentieel, want elk defect heeft voor hen economische én ecologische gevolgen. Predictief onderhoud gaat zelfs een stapje verder dan de geneeskunde, die vaak alleen maar achteraf, dus curatief optreedt.”

Het bedrijf uit Bergen wordt soms de “Dr. House van de industriële machines” genoemd, omdat het zo succesvol is met predictief onderhoud. Het slaagt erin om vanuit België met oplossingen die steunen op AI en met een enorme hoeveelheid data te voorspellen wanneer klanten wereldwijd door industriële defecten zouden kunnen worden getroffen.

194

"Als artificiële intelligentie op een foute manier wordt ontwikkeld en ingezet, is artificiële onwetendheid al snel het gevolg"

Onderhoud 4.0

De vraag naar predictief onderhoud steeg nog nooit zo snel, omdat de voordelen ervan steeds duidelijker worden: bewezen capaciteit om industriële activiteiten te optimaliseren, machines betrouwbaarder te maken, stilstand te beperken en het energieverbruik te verlagen. I-care werd in 2004 opgericht met een startkapitaal van 6.200 euro. Momenteel heeft het bedrijf meer dan 750 medewerkers. In 2023 boekte het een omzet van ongeveer 70 miljoen euro (+35% in vergelijking met 2022).

“Nu doet de term ‘predictief onderhoud’ bij veel mensen een belletje rinkelen, maar twintig jaar geleden was dat helemaal anders”, zegt Arnaud Stievenart. “En dan heb ik het nog niet eens over AI. Vanaf de begindagen van I-care hebben we een strategie ontwikkeld om die lacune op te vullen.”

I-care zet al lang met succes AI in

Eerst was er predictief onderhoud, dan kwam het prescriptief onderhoud en nu is het de beurt aan Onderhoud 4.0. De eerste strategie steunde op de digitale transformatie. Uiterst precieze en draadloos verbonden trillingsensoren leverden toen data aan een systeem dat de hele productieketen in beeld bracht, controleerde en acties voorstelde. “Het huidige Onderhoud 4.0 is een methode om defecten aan machines te voorkomen door productie- en onderhoudsgegevens te analyseren, zodat we problemen kunnen voorspellen vóór die zich voordoen”, zegt Arnaud Stievenart.

In het hart van dit systeem zit AI. Zowel de voor- als nadelen van deze technologie zijn al lang bekend bij I-care. “Als artificiële intelligentie op een foute manier wordt ontwikkeld en ingezet, is artificiële onwetendheid al snel het gevolg”, zo waarschuwt Arnaud Stievenart. “Als je het algoritme voedt met verkeerde data mag je geen coherente resultaten verwachten. Dit is het GIGO-principe: ‘Garbage In, Garbage Out’. Dat zou tot artificiële onwetendheid kunnen leiden: op basis van de onderhoudstools is de directie ervan overtuigd dat alles veilig is, maar als de tools zelf slecht geconfigureerd zijn, zijn ze ook inefficiënt.” Daarom blijft de rol van de mens essentieel.

De kracht van intelligent databeheer

Hoewel automatisering en augmented intelligence van onschatbare waarde zijn voor analyses, kunnen ze de menselijke aanpak niet vervangen. “Onze experts geloven nog steeds in regelmatig overleg om klanten te helpen de beste beslissingen te nemen.”

“Bij I-care geloven we in de kracht van intelligent databeheer voor de transformatie van industriële bedrijven. Door automatisering, augmented intelligence en menselijke expertise transparant te integreren kunnen we onze klanten een complete oplossing bieden die veel verder gaat dan een traditionele data-analyse. Dankzij onze inzet voor kwaliteit en innovatie kunnen bedrijven in alle vertrouwen de complexiteit van het moderne industriële landschap beheersen.”

I-care, Data Driven Company

Terwijl veel uitgevers van productiviteitssoftware hun diensten aanbieden volgens het SaaS-model, gelooft I-care in het WaaS-model (Wi-care-as-a-Service). Dit predictieve-onderhoudsmodel bundelt hardware én software tot één service. Dankzij WaaS hoeven klanten geen kapitaal vrij te maken wanneer ze starten met de monitoring van hun machines. De kosten die I-care per machine aanrekent, omvatten hardware (netwerk, sensoren, enz.), installatie, analyses, periodiek beheer van alarmen (volgens de kriticiteit van de klant) en rapportering (geïntegreerde rapporten in de cloud).

“Kiezen voor WaaS ligt voor de hand als een organisatie haar transitie naar Onderhoud 4.0 wil versnellen of uitbreiden, omdat ze op deze manier gedeeltelijk of volledig draadloze monitoringoplossingen kan inzetten voor haar assets”, aldus nog Arnaud Stievenart. I-care kan in sommige gevallen nu al predictief onderhoud ter beschikking stellen voor slechts enkele tientallen euro’s per industriële machine en per maand!

De medeoprichter van I-care is er ook van overtuigd dat de aangeboden services steeds geavanceerder zullen worden, juist dankzij de bijdrage van AI. Het bedrijf heeft in België een R&D-afdeling met een vijftigtal hooggekwalificeerde medewerkers. “Het technologie-onderwijs staat in België op hoog niveau, ook inzake AI”, meent Arnaud Stievenart. Het bedrijf wil voortbouwen op zijn expertise, technologie en groeistrategie om tegen 2025 meer dan 100 miljoen euro aan omzet te boeken. “We zullen steeds meer data verzamelen, connecteren, beheren en analyseren en tegelijk ons bedrijfsmodel doen evolueren naar dat van een data driven company!”

Een succesverhaal om in het oog te houden …